در برههی اخیر، «حبیب داود دومادیوس» کشیش قبطی اهل مصر به ایران آمد و ضمن دیدار با برخی از علما و مقامات فرهنگی کشور از نزدیکی فکری مسیحیت و شیعه سخن به میان آورد.
او در مراسم سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی شرکت کرد و از شخصیت او و اقداماتش در عراق و سوریه تمجید نمود و اظهار داشت که اقدامات سردار سلیمانی در مسیر مبارزه با «تروریسم» و داعش بوده است.
پس از این سفر، گروههای تندروی مصری شروع به ایحاد جنجال رسانهای میکنند وبه بهانههایی از جمله سفرهای او به ایران، به ویژه شهر مقدس قم، و حضورش در برنامههای تلویزیونی ایران به کلیسای ارتدوکس مصر اعتراض میکنند. آنان به این نکته معترض بودند که این کشیش در این برنامههای تلویزیونی درباره نزدیکی میان مسیحیت و مذهب شیعه صحبت کرده است و آن را نوعی «عداوت» با اسلام سنی تفسیر کردند. اسلامی که در مصر و اکثر کشورهای عربی رواج دارد.
پس از بازتاب خبری این سفر در کشور مصر، کلیسای قبطی ارتدوکس بیانیهای درباره این عالم مسیحی صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «تمامی اقداماتی جنجال برانگیزی که از سوی کشیش دومادیوس حبیب ابراهیم صورت گرفته، تنها دیدگاه شخصی او را بازتاب میدهد و کلیسا هیچ مسئولیتی در قبال این اقدامات ندارد.»
این بیانیه سپس با لحن تندتری در این خصوص موضعگیری میکند: «این کشیش سالها در هر کلیسایی که خدمت کرده است مشکلات و بحرانهای بسیاری ایجاد کرده و به دلیل این مشکلات به کلیساهای مختلف منتقل گردیده است. همچنین، اقدامات او هر از گاهی باعث ایجاد جنجال در میان مردم، رسانهها و شبکههای اجتماعی میشود.»
اما این بیانیه رضایت گروههای تندروی اهل سنت کشور مصر را برآوده نمیکند. از همین رو، پاپ تواضروس دوم او را از کار در کلیسا منع میکند و تصمیم به تشکیل کمیتهای متشکل از سه عضو از اسقفهای کلیسا برای بررسی موضوع میگیرد. این کشیش برای حضور در کمیته احضار شد و دلایل اقدامات خود را شرح داد.
پس از اتمام بررسی موضوع اعلام میگردد که کلیسا تصمیم به تعلیق کشیش دومادیوس حبیب ابراهیم از خدمات دینی گرفته و وی را از هرگونه ارتباط با رسانهها و شبکههای اجتماعی به صورت کامل منع کرده است. همچنین، برای او دورهای از انزوا در یکی از صومعههای قبطی تعیین شده تا فرصتی برای بازنگری در رفتار و اقدامات خود داشته باشد.
این تصمیم به مدت یک سال اجرا میشود و میزان پایبندی وی به این تصمیم در طول این مدت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورتی که او هر یک از سه بند تعیینشده را نقض کند، خود را در معرض خلع از مقام دینی قرار خواهد داد.
از جمله دیگر اقدامات بحثبرانگیز این کشیش که بهانهساز این حملات بوده است اهدای پول بهعنوان «عیدی» به مسلمانانی است که در محلههای فقیرنشین زندگی میکنند. گروههای تندرو، این اقدام او را «توهینآمیز» دانستند، اگرچه برخی دیگر آن را نشانهای از تسامح و نزدیکی میان مسلمانان و مسیحیان در مصر تلقی کردند.[1]
[1] elaph.com/Web/News/2024/06/1540704.html