نگاهی به ردهبندی وبسایتهای پرمخاطب دینی جهان خبر از تغییراتی مهم در معادلات رسانههای دینی میدهد.
نخست آنکه میانگین بازدید این وبسایتها نسبت به سال قبل، نه تنها رشد نداشته که عمدتاً کاهش بازدید داشتهاند.
این مساله در کنار رشد رسانههای اجتماعی همین پایگاهها، خبر از افت جایگاه رسانهای وبسایت در کار مذهبی میدهد.
نکته بعدی اینکه همچنان یهودیان -با کمتر از سه درصد جمعیت جهان- ۱۸ درصد سهم پایگاههای اینترنتی پربازدید کل جهان را دارند.
پایگاه شاهدان یهوه با ۱۱۷ میلیون بازدید در ماه، برای سومین سال متوالی پرمخاطبترین سایت مذهبی است.
اما در مورد پایگاههای شیعی، بالاترین جایگاه با رتبه ۴۱۶ متعلق به وبسایت قدیمی «الاسلام» است که وارد سیامین سال فعالیت خود میشود.
سایت ادعیه مفاتیح «دعا» در جایگاه بعدیست و در میان مراجع تقلید نیز پرمخاطبترین وبسایت، متعلق به آیتالله سیستانی با نزدیک به ۱.۲ میلیون بازدید در ماه و جایگاه ۵۳۸ جهان است.
اما آیا این رنکینگ نشاندهنده اثربخشی تبلیغی این نهادهاست؟
صرف پربازدیدبودن یک وبسایت، الزاماً ربطی به اثربخشی آن ندارد و البته در بازدید بالای یک وبسایت عوامل دیگری نیز اثر دارند. مثلاً برخی از این پایگاهها، کارکرد متون مرجع دارند. از آنسو هجمههای رسانهای، ترندهای فرهنگی و توجهات سیاسی نیز عوامل دیگری در مراجعه به پایگاههای یک مذهب هستند.[1]
[1] t.me/hodaacademy/376