معاونت بین الملل حوزه های علمیه

دوره آموزشی کارگاهی گفت و گوی دینی در عرصه بین الملل

نشست دوم دوره کارگاهی گفت و گوی دینی در عرصه بین الملل

نشست دوم کارگاه گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل با همت دفتر ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه، مجتمع آموزشی پژوهشی بین الملل و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور بیش از ۵۰ نفر از خواهران و برادران طلبه زبان‌دان و ارائه حجّت الاسلام والمسلمین طالبی دارابی در مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد.

حجّت الاسلام والمسلمین باقر طالبی دارابی دارای دکتری جامعه‌شناسی گرایش فرهنگ از دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، استاد مدعو دانشگاه بازل سوئیس، دارای تألیفات متعدد و دارای سابقه حضور در ادوار «پارلمان ادیان جهان» در بارسلون اسپانیا و ملبورن استرالیا و رویدادهای ادیانی در انگلیس، کنیا، فیلیپین و زیمباوه میباشد.

این کارشناس دینی در ابتدای سخنان خود به موضوع بحث یعنی «تحلیل و نقد کنشگری ایرانی در عرصه گفتگوی ادیان در سطح بین‌الملل» اشاره نمود.

وی در ادامه بیان داشت: دین‌ها از آغاز در برابر سنت‌ها و باورهای دینی موجود، موضع‌گیری داشتند و معتقدین خود را برای مواجهه با آن دین‌ها آماده می‌کردند. این مواجهه یا انکاری است یا جدلی یا به‌صورت دیالوگ است؛ بنابراین دیالوگ یک پدیده مدرن است، به‌عبارت‌دیگر گذار از رویکرد آپالوجتیک یعنی مدافعانه به رویکرد گفت‌وگویی. تا زمانی که موضع آپالوجتیک در دین داشته باشیم گفتگویی شکل نمی‌گیرد. نهایتاً جدال و نزاع رخ خواهد داد. گفتگو فقط یک فعل اجتماعی نیست بلکه یک بنیاد شناختی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: یکی از وقایع اجتماعی مهم در تاریخ بشر، مدرنیته است. پیامدهای مدرنیته بر زندگی دین‌داران و غیر دین‌داران اثر کرده است. یکی از پیامدهای مدرنیته این است که از تک سخنی به چندسخنی باید گذار کرد. تکثر از مؤلفه‌های اصلی دنیای مدرن است، راه‌حل زیستن در درون تکثر گفت‌وگوها است.

وی به چند عامل که از پیامدهای دنیای مدرن هست اشاره نمود:جنگ سرد به معنای تعارض دو فرهنگ شرقی در قالب مارکسیسم اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق با بلوک غرب است؛ به قدرت رسیدن سوسیالیست‌ها در اروپا؛ خشونت‌های دینی در قالب کاتولیک پروتستان و چه در قالب جریان‌های بنیادگرای هندویی و بودائی و چه در قالب جریان‌های بنیادگرای اسلامی.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: در ایران با وقوع انقلاب اسلامی ما شاهد گفت‌وگوی دستگاهی به نام ادیان هستیم. گفتمان رهبر کبیر انقلاب این بود که حساب دین‌داران و ادیان از حکومت‌های غیردینی آن‌ها جدا است. حوزه علمیه هم این تغییر مدرن را پذیرفته است. به‌عنوان نمونه فتوای بعضی از مراجع در مورد حلال بودن اکل طعام اهل کتاب باعث حالت مدارا کنندگی در ایران گردید.

در انتهای جلسه وی به پرسشهای شرکت کنندگان پاسخ داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا