پرفروشترین کتاب تاریخ بار دیگر محبوبیت پیدا کرده است: فروش انجیل در این دوران نامطمئن افزایش یافته، که بخشی از آن به خریداران جدید مربوط میشود.
طبق دادههای Circana Book Scan، فروش انجیل در آمریکا تا ماه اکتبر 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، که بهطور قابلتوجهی از رشد کمتر از 1 درصد فروش کلی کتابهای چاپی پیشی گرفته است.
سِلی واسکز، یک شرکتکننده سابق در برنامههای تلویزیونی واقعنما و یک اینفلوئنسر اینترنتی، در ویدیویی کوتاه در تیکتاک تجربه خرید اولین انجیل خود از فروشگاه بارنز اند نوبل را به اشتراک گذاشت و گفت: «خیلی هیجانزدهام.»
واسکز که خود را فردی مذهبی میداند، گفت که هرگز کتاب انجیل خود را نداشته است. او افزود: «تا به حال هرگز انجیل خودم را نخریده یا مطالعه نکردهام، و اکنون، در 28 سالگی، احساس میکنم نیاز عمیقتری به فهمیدن معنای همراهی با خدا دارم و فکر میکنم این موضوع حتماً با خواندن و مطالعه انجیل آغاز میشود.»
طبق گزارش Circana، در سال 2019 حدود 9.7 میلیون انجیل فروخته شد، اما تنها در 10 ماه اول سال 2024، فروش این کتاب از 13.7 میلیون نسخه عبور کرده است، که نشاندهنده افزایش 41 درصدی است.
مارک شوئنوالد، رئیس و مدیرعامل HarperCollins Christian Publishing، به والاستریت ژورنال گفت که این روند بخشی از تأثیر اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی و افراد مشهوری است که آشکارا ایمان خود را به اشتراک میگذارند.
حتی دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب، اوایل امسال در Truth Social از کتاب مقدس حمایت کرد و گفت: «همه آمریکاییها باید یک انجیل در خانه خود داشته باشند و من تعداد زیادی دارم. این کتاب موردعلاقه من است.» او در ماه مارس اعلام کرد: «من افتخار میکنم که از این انجیل حمایت کرده و شما را تشویق میکنم تا آن را تهیه کنید. ما باید دوباره آمریکا را به سوی دعا ببریم.»
طبق گزارش انجمن کتاب مقدس آمریکا، نزدیک به سهچهارم آمریکاییها (71 درصد) حداقل تا حدودی به کتاب مقدس و عیسی کنجکاو هستند، و 39 درصد از آنها میگویند بسیار یا بهشدت کنجکاو هستند.
در شبکه اجتماعی «ردیت» نیز، مسیحیان جدید داستانهای خود از اولین مواجهه با کتاب مقدس را به اشتراک میگذارند.
یکی از کاربران ردیت امسال نوشت: «من خودم را مسیحی میدانم، اما در دوران کودکی هرگز به کلیسا نرفتم. مدتها پیش یک انجیل به ترجمه KJV خریدم که تا به حال خاک میخورد. امروز تصمیم گرفتم انجیل را باز کنم و بخشهایی از یوحنا را بخوانم. احساس خیلی خوبی دارم که امروز زمانی را برای خواندن برخی آیات صرف کردم و قصد دارم عادت کنم هر روز صبح کمکم آن را بخوانم.»
بتانی مارتین، مدیر یک کتابفروشی مسیحی، گفت که خریداران جدید عمدتاً به دنبال امید هستند. او به ژورنال گفت: «آنها با شرایط کنونی دنیا به دنبال امید هستند و انجیل همان چیزی است که به آن روی میآورند.»
تغییرات در طراحی نیز میتواند موفقیت کتاب مقدس را تقویت کرده باشد، از جلدهای چرمی تا کمیکهای گرافیکی داخل کتاب و ترجمههای متنوع برای انتخاب.
جف کراسبی، رئیس انجمن ناشران مسیحی انجیلی، به ژورنال گفت که ترس عمومی از آینده نقش زیادی در این موضوع دارد.
او گفت: «مردم یا خودشان اضطراب را تجربه میکنند یا نگران فرزندان و نوههایشان هستند. این نگرانیها مربوط به هوش مصنوعی، چرخههای انتخاباتی و مواردی از این دست است، که همه اینها تمایل به اطمینان یافتن از اینکه اوضاع خوب خواهد بود را تغذیه میکند.»
افزایش فروش انجیل در حالی رخ میدهد که به نظر میرسد آمریکا از مسیحیت فاصله میگیرد. طبق مطالعهای در سال 2020 توسط مرکز تحقیقاتی پیو، تقریباً 64 درصد آمریکاییها خود را مسیحی میدانند، در حالی که 50 سال پیش این میزان 90 درصد بود.
پیشبینیهای مرکز پیو نشان میدهد که تعداد مسیحیان آمریکایی تا سال 2070 به کمی بیش از یکسوم (35 درصد) کل جمعیت کاهش مییابد.
با این حال، طبق گزارش انجمن کتاب مقدس آمریکا، حدود 24 درصد از جمعیت ایالات متحده همچنان حداقل یک بار در هفته خارج از مراسم کلیسا با کتاب مقدس ارتباط شخصی برقرار میکنند.
اما فرکانس تعامل بهطور قابلتوجهی بین گروههای مختلف جمعیتی متفاوت است.
بهعنوان مثال، زنان بیشتر از مردان (41 درصد در مقابل 36 درصد) چندین بار در سال با کتاب مقدس ارتباط برقرار میکنند. بهویژه زنان جدا شده گرایش بیشتری به انجیل دارند.
تفاوتهای نژادی نیز آشکار است: 57 درصد از سیاهپوستان آمریکایی گزارش میدهند که به طور منظم از کتاب مقدس استفاده میکنند، در حالی که این میزان در میان اسپانیاییتبارها 40 درصد، سفیدپوستان 35 درصد و آسیاییها 27 درصد است.
در میان وابستگیهای مذهبی، پروتستانهای انجیلی (70 درصد) و اعضای فرقههای پروتستان تاریخی سیاهپوستان (68 درصد) بیشترین تعامل را دارند، که بهطور قابلتوجهی از پروتستانهای اصلی (46 درصد) و کاتولیکها (37 درصد) بیشتر است.[1]
[1] washingtontimes.com/news/2024/dec/2/bible-sales-soar-number-american-christians-shrink